INFO: International book yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu



Berikut adalah senarai buku yang telah diterjemahkan ke Bahasa Melayu:



Masa Dalam Kehidupan, oleh Yusuf Al-Qaradawi
Buku ini telah diterjemahkan dan diterbitkan pada tahun 2013 oleh PTS Islamika Sdn Bhd. Setebal 160 muka surat, buku ini dalam kategori gaya hidup dan pembangunan umum.


Mitos Peribumi Malas oleh Syed Hussein Alatas
Karya setebal 300 muka surat ini pada mulanya telah diterjemah ke bahasa Indonesia pada tahun 1987. Kemudian telah disunting oleh DBP ke bahasa Melayu beberapa tahun kemudian. Karya asal bertajuk The Myth of Lazy Native telah dihasilkan oleh Syed Hussein Alatas pada tahun 1977.

Nurani Tanah Melayu oleh Henri Fauconnier (Penterjemah: Muhammad Haji Salleh)
Kisah kehidupan pengurus estet di Tanah Melayu. Mereka cuma menyesuaikan diri dengan masyarakat setempat yang berbilang kaum, memahami adat dan menjalinkan hubungan baik dengan masyarakat.



Chicken Soup for the Soul: Berfikir Positif 
Edisi bahasa melayu ini diterbitkan oleh PTS Publication pada tahun 2012. Buku ini mengumpulkan 101 kisah yang dialami oleh orang yang berbeza. Namun, dari kisah mereka ini, dapat memberi inspirasi untuk insan lain supaya sentiasa berfikiran positif.


Sang Pemimpi oleh Andrea Hirata
Buku ke-2 dalam tetralogi Laskar Pelangi. Buku ini diterbitkan oleh PTS Publication pada tahun 2007

Sherlock Holmes oleh Sir Arthur Conan Doyle
Sebuah siri novel penyiasatan yang popular. Novel ini telah diadaptasi ke drama dan filem. Pada tahun 2017, Penerbit-X telah menerbitkan novel ini dalam edisi bahasa melayu.

Bagaimana Membaca Buku 
Buku ini telah diterjemahkan kepada banyak bahasa. Di Malaysia, buku edisi bahasa melayu telah diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1989.

Frankenstein oleh Mary Shelley (Penterjemah: Dali Fazuri)
Sebuah novel gothic yang berkisar tentang kisah seorang saintis muda Victor Frankenstein. Novel ini ditulis sekitar tahun 1797-1851 oleh penulis Mary Shelley. Pada tahun 2007, novel ini telah diterjemahkan oleh Dali Fazuri dan diterbitkan oleh PTS Publication.


Trilogi The Hunger Games oleh Suzanne Collins
Novel siri yang telah diterjemah kepada 51 bahasa di seluruh dunia. Novel ini juga telah diadaptasi ke filem dan mendapat sambutan hebat dari peminat-peminatnya. Sebuah kisah sains fiksyen yang diterjemahkan oleh Emmy Hermina Nathasia. Terbitan Scholastic Malaysia pada tahun 2012.

Tsukuru Tazaki Tanpa Warna Dan Tahun-Tahun Kembara oleh Haruki Murakami
(Terjemahan oleh Toqari Yasuko & Ali Aiman Mazwin)
Novel bestseller dari penulis terkemuka Jepun Haruki Murakami. Kisah persahabatan Tsukuru Tazaki yang akhirnya dipinggirkan. Dia keliru dengan apa yang terjadi. Buku ini telah diterjemahkan dari karya asal dalam bahasa Jepun ke bahasa Melayu oleh Buku Fixi.

The Kite Runner oleh Khaled Hosseini
Buku ini menceritakan kisah persahabatan antara 2 orang kanak-kanak, Amir dan Hassan. Berlatarbelakangkan zaman pemerintahan beraja di Afghanistan. Pencerobohan Soviet telah menyebabkan Amir dan bapanya melarikan diri ke California. Amir akhirnya pulang ke Kabul demi sahabatnya Hassan. Kisah yang merungkai erti persahabatan dan sisi kehidupan lain rakyat dia bumi Afghanistan. Diterjemah dan diterbitkan oleh PelangiBooks pada tahun 2012.

Rich Dad Poor Dad oleh Robert T.Kiyosaki
Sebuah buku tentang pengurusan kewangan yang sangat popular dan telah dibaca oleh ramai orang. Penulis seorang yang sangat konsisten mengajar tentang pengurusan kewangan melalui penulisannya. Buku ini telah diterbitkan dalam edisi bahasa melayu oleh PTS.

Siri Novel Fantasi Harry Potter oleh J.K.Rowling
Siri ini menjadi fenomena di seluruh dunia pada tahun 1997. Kisah fantasi di dunia magis seorang kanak-kanak bernama Harry Potter. Siri ini telah diterjemahkan kepada hampir 80 bahasa di dunia. Novel ini mengandungi 7 buah buku dan kesemua buku ini telah diterjemah dan diterbitkan oleh PelangiBooks.

For One More Day oleh Mitch Albom
Kisah seorang ibu dan anaknya. Ini kisah hubungan keluarga yang tiada penghujungnya.  Charley berharap yang dia diberikan peluang satu hari lagi untuk bersama ibunya. Kisah yang menyayat hati, namun penuh dengan pengajaran berguna. Terbitan PTS Publication.

Tuesday with Morrie oleh Mitch Albom
Penulis berkongsi catatan menarik sepanjang hari-hari terakhir kehidupan Prof Morrie yang pernah menjadi gurunya hampir 20 tahun yang lalu. Terbitan PTS Publication.

Semalam oleh Felicia Yap
Sebuah novel thriller tentang misteri pembunuhan seorang wanita cantik. Bagaimana kes pembunuhan ini akan diselesaikan bila mereka mempunyai ingatan yang terbatas? 
Buku ini diterjemahkan dari novel bestseller "Yesterday"
Diterjemah dan diterbitkan oleh Buku Fixi.



No comments:

Post a Comment

Ingin baca E-Book secara percuma? Ini aplikasi yang anda boleh muat turun.

Aplikasi e-book kini menjadi alternatif kepada pembaca buku. Selain dari mudah untuk dibawa ke mana saja, e-book juga menjadi pil...