Book Review #29: Padam



Tajuk: Padam
Penulis: Ibrahim Jama Huri
Terbitan: Buku Fixi
Tahun Terbitan: 2018

#pemenangsayembarabukufixi2017/8


Sinopsis: 
Malik seorang dropout askar dan beberapa rakannya masuk ke hutan untuk melakukan aktiviti lasak. Namun, mereka ditimpa musibah apabila bertembung dengan penjahat yang membunuh sesuka hati. Terlepas daripada tragedi itu, Malik cuba menjalani kehidupan normal. Tanpa disedari, dia diburu oleh penjahat yang ditemuinya di hutan. Malik yang terambil pendrive tanpa sengaja daripada penjahat itu masih tidak menyedari hal itu sehinggalah beberapa musibah melanda rakan dan ibunya. 

Pendrive itu mempunyai maklumat rahsia organisasi pembunuh upahan negara atau BILL. Dia kemudian bertemu seorang lelaki misteri yang menawarkan pertolongan. Tanpa mengetahui identiti sebenar lelaki itu, Malik turut serta dengan rancangannya bersama beberapa orang lain dalam menumpaskan organisasi rahsia tersebut.

Ulasan:
PADAM. Sebuah kisah thriller sains fiksyen. Malik dan rakannya berada di tempat pada waktu yang salah. Akibatnya, mereka telah terlibat dalam satu kes pembunuhan yang tidak disangkakan. Menjadi buruan polis dan penjahat pada masa yang sama. Mereka terpaksa melarikan diri demi mencari kebenaran. 

Malik seorang dropout askar, jadi situasi ini tidak begitu sukar baginya. Kemahirannya banyak membantu dalam usaha menyelamatkan diri. Malik dan Kamal bertemu dengan Razak yang mempunyai kemahiran di bidang teknologi penyiasatan. Mereka bekerjasama dalam mencapai matlamat masing-masing. 

Kelebihan karya: 
Plot yang disusun kemas. Jalan cerita pantas. Bila membaca, terasa seolah-olah sedang berlari mengejar perkataan demi perkataan. Penjelasan tentang sesuatu babak padat dan tepat. Banyak teknologi canggih yang digunakan antaranya adalah SITI, program ciptaan Razak. Program yang banyak memudahkan kerja-kerja penyiasatan. Bijak SITI ni. 

Plot apabila Inspektor Suzana dipanggil ke Secret Branch, digarap dengan baik. Terbayang satu scene dalam movie Harry Potter, waktu kali pertama Harry dipanggil ke pejabat Dumbledore, naik tangga berpusing.

Perkara yang boleh diperbaiki:
Setelah habis baca buku ini, aku rasa organisasi rahsia BILL yang menawarkan tugas kepada pembunuh upahan perlu dilibatkan secara lebih mendalam pada keseluruhan cerita. Penglibatan BILL akan memberi impak yang lebih kuat pada watak antagonis dalam kisah ini. 

Plot serangan terhadap ketua polis kelihatan terlalu mudah. Bagaimana seorang VIP yang memegang status pemimpin tidak dikawal rapi oleh pegawai-pegawainya. Penyerang menang mudah tanpa tentangan hebat dari pihak polis. 

Secara keseluruhan, novel ini menarik untuk dibaca. Untuk mereka yang sukakan novel aksi, jalan cerita yang pantas dan babak yang mendebarkan maka buku ini sememangnya patut anda miliki. Dari segi gaya penulisan, bahasanya santai dan mudah difahami.

Comments

Popular posts from this blog

Senarai buku-buku menarik untuk dibaca tahun 2018

5 Novel Seram Melayu Wajib Baca.

5 novel action thriller melayu yang patut anda baca.