[INFO] Apabila doktor menulis.




1) Dr. Muharikah -  Stigma
  • Tema yang diketengahkan dalam novel adalah satu tema yang agak kontroversial. Isu LGBTQ yang mana turut sinonim dengan penyakit HIV dan Aids. Kisah di dalam buku ini cuba memberi gambaran tentang kehidupan golongan ini (Gay dan Lesbian) dan struggles yang mereka perlu hadapi. Masyarakat perlu membuang segala persepsi dan stigma agar dapat membantu mereka kembali kepada fitrah.
  • Dr. Iman dan Dr. Faris , dua orang doktor muda yang sering kali berhadapan dengan penghidap HIV. Pesakit yang paling kerap mereka temui adalah dari golongan yang mencintai sesama jantina. Rawatan yang mereka beri bukan setakat sakit fizikal tetapi juga bantuan kerohanian. Pada masa yang sama kedua-dua doktor itu sendiri mengalami konflik dalaman akibat sejarah hitam dalam kehidupan mereka sendiri.

2) Dr. Fahd Razy -  Cakar Ayam Seorang Doktor
  • Dr. Fahd Razy menulis tentang kisah apa sebenarnya yang dilalui oleh seorang doktor. Realiti seorang doktor perubatan yang mungkin tidak diketahui oleh masyarakat luar. Semestinya pengalaman yang berwarna-warni - bukan sekadar merah darah dan putih white coat. 
  • Terdapat juga tip-tips kesihatan yang mahal. Kehidupan dan kisah doktor banyak diceritakan dalam buku ini. Buku-buku lain hasil tulisan Dr. Fahd ialah Pascasejarah, Doktor Bukan Gugel dan banyak lagi.
Pascasejarah buku terbaru tulisan Dr. Fahd Razy

3) Dr. Beni Rusani - Breathe
  • Kisah tentang Dr. Adam seorang Cardiologist. Sepanjang kerjayanya sebagai seorang doktor, dia telah banyak membantu pesakit. Namun, satu perkara yang dia tidak boleh lakukan, mengubati dirinya sendiri.
  • Nyawanya dalam keadaan kritikal kerana serangan jantung. Ketika ini dia diberi peluang untuk mengimbas kembali kehidupannya yang lalu. Dalam keadaan genting, semua orang sedang bertarung dengan masa untuk menyelamatkan Dr. Adam. Jawapan kepadanya mungkin dapat ditemui dari masa lalunya, dan masa semakin mencemburui.
  • Buku-buku lain hasil karya Dr. Beni antaranya DIAnogsis Fobia dan Dianogsis Apokalis


4) Dr. Rozanizam Zakaria - Refelksi Wad Sakit Jiwa - Aku Nabi Isa!
  • Aku nabi isa adalah kisah benar berdasarkan pengalaman seorang pakar psikiatri Dr. Rozanizam yang bekerja di Lyell McEwin Hospital dan The Queen Elizabeth Hospital, south Australia. Di dalam buku ini penulis menerangkan secara khusus pesakit-pesakit yang menghidapi pelbagai jenis penyakit mental. Dijelaskan tentang simptom-simptom dan kecenderungan pesakit apabila berhadapan dengan penyakit ini.
  • Bukan itu sahaja penulis juga mengajak pembaca memahami penyakit ini dari konsep Islam. Ini menunjukkan penyakit mental bukan sahaja memerlukan rawatan secara perubatan moden tetapi perlu juga dibantu dari segi kerohanian.

5. Dr. Kamarul Ariffin - #Ghospital

  • Hospital dan cerita seram seperti tidak boleh dipisahkan. Dalam buku ini Dr. Kamarul berkongsi kisah-kisah seram yang pernah terjadi dan dialaminya sendiri. Tajuk buku ini sendiri telah menterjemahkan isi kandungan buku ini ghost + hospital. 
  • Selain kisah seram, kita juga sedikit sebanyak dapat mengetahui apa yang berlaku di hospital kerana setiap cerita pasti berkaitan dengan tugas mereka sebagai pekerja. Ada kisah ketika merawat pesakit, ada kisah di Jabatan Forensik dan macam-macam lagi.

No comments:

Post a Comment

Ingin baca E-Book secara percuma? Ini aplikasi yang anda boleh muat turun.

Aplikasi e-book kini menjadi alternatif kepada pembaca buku. Selain dari mudah untuk dibawa ke mana saja, e-book juga menjadi pil...