Dalam setiap perkara, pasti ada faktor
pendorong yang akan mempengaruhi setiap keputusan. Begitu juga yang berlaku
bila si pembeli buku ingin memilih buku pilihan. Pelbagai
persoalan akan muncul di minda. Namun, apakah yang akan menjadi faktor utama dalam
mereka membuat keputusan.
Baru-baru ini, kami telah membuat satu
tinjauan ringkas di laman FB Theulatbuku. Terima kasih
kepada semua yang telah memberi respon kepada tinjauan tersebut. Semua respon
anda amat kami hargai.
Berdasarkan komen dan respon yang
diberikan, kami telah membuat analisis. 5 faktor pendorong telah dapat
dikenalpasti. Faktor ini bakal mempengaruhi si pembeli buku. Ingin
tahu? Jom kita lihat keputusan tinjauan tersebut.
- Genre sesebuah buku telah menjadi
faktor utama. 31% respon dari si pembeli buku berpendapat genre buku
penting untuk mereka membuat keputusan. Jika kita lihat, pembaca
di Malaysia ramai yang cenderung kepada satu genre sahaja. Ada yang
suka membaca cerita seram, ada yang suka novel cinta, ada yang suka
membaca travelog. Setiap mereka mempunyai minat yang tersendiri.
2) PENULIS
- Populariti seseorang penulis juga antara faktor penting yang akan mempengaruhi pembeli. Jadi penulis perlu membina nama dan populariti untuk menarik perhatian peminat buku. Contohnya, nama-nama besar seperti HAMKA, RAMLEE AWANG MURSHID dan PAK LATIF memiliki kelompok peminat yang sentiasa menanti karya terbaru mereka dan akan terus membeli tanpa ragu-ragu. HAMKA, walaupun beliau telah lama tiada, namun namanya terus hidup hingga ke hari ini dan buku-bukunya sentiasa dicari.
3) HARGA
- Harga sebuah buku menduduki tempat ke-3 dalam tinjauan ini. Pada masa sekarang, kos hidup semakin hari semakin meningkat. Mungkin bagi sesetengah orang, buku bukan satu keperluan yang wajib dibeli. Jadi harga untuk buku tersebut agak tinggi, mereka akan mengetepikan dahulu. Alternatif lain seperti membuat pinjaman di perpustakaan, membeli buku preloved juga antara pilihan untuk mereka.
4) REVIEW / ULASAN
- Ulasan buku telah menjadi satu trend pada masa kini. Sudah banyak platform yang wujud untuk pembaca buku mencari ulasan tentang sesebuah buku sebelum membelinya. Platform seperti Goodreads, Instagram, Facebook, Twitter mempunyai banyak ulasan tentang sesebuah buku. Jadi melalui ulasan dapat membantu si pembeli membuat pilihan yang bijak.
5) CADANGAN DARI TEMAN RAPAT
- Kadang kala, bila kawan syorkan sesebuah buku, si pembeli buku akan lebih senang terpengaruh. Jadi cadangan dari teman rapat ini memang memberi kesan dalam pilihan dan keputusan pembelian buku. Admin pun selalu juga dipengaruhi oleh kawan-kawan tentang buku apa yang hendak dibeli.
Selain dari 5 faktor ini, terdapat banyak lagi faktor lain yang
dipertimbangkan oleh pembeli buku. Antara respon lain yang kami perolehi ialah,
design kulit buku, tajuk, sinopsis, penerbit, isi kandungan buku, kualiti
cetakan, populariti buku dan akhir sekali koleksi.
Jika kita lihat dari tinjauan ini, setiap elemen pada buku itu
memberikan kesan kepada pilihan pembaca. Ada yang melihat dari segi luaran buku
seperti design kulit buku yang menarik, tajuk yang catchy, kualiti buku dan
penerbit. Ada yang melihat dari segi dalaman seperti apa isi kandungan buku,
apa kata mereka yang sudah membaca buku itu (ulasan) dan cara penulisan. Ada
juga yang memilih buku berdasarkan minat mereka, jadi genre akan menjadi faktor
utama.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua. Untuk mereka
yang baru berjinak-jinak menjadi ulat buku, anda boleh mula mempertimbangkan
faktor ini ketika membeli buku.
No comments:
Post a Comment