Book Review #22: HERO



Tajuk: HERO
Penulis: Hilal Asyraf
Tahun Terbit: 2017
Terbitan: Hilal Asyraf Resources


Sebuah lagi karya dari penulis Hilal Asyraf. Ini buku ke-3 beliau yang saya baca. 

Sinopsis

HERO mengisahkan tentang Afam yang hilang hala tuju. Semenjak kematian kedua-dua orang tuanya, hidupnya jadi tak tentu arah. Hanya tahu berhibur. Namun ada sesuatu kebaikan dalam dirinya yang mendorong dia menggunakan sut hero untuk membantu orang ramai. Sebenarnya misi Afam adalah untuk menjejaki siapa dalang pembunuhan ibubapanya. 

Komen
Kisah perjalanan Afam dalam memburu dan diburu telah menemukan dia dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Novel ini mencakupi banyak aspek. Kisah kehidupan, cinta, perjalanan mencari diri, kebenaran, ketenangan dan makna Islam yang sebenar. Bukan hanya sekadar pada nama atau kad pengenalan.

Setiap orang yang ingin berubah tidak akan menemui jalannya sekiranya dia masih dalam kelompok yang salah. Kemunculan Husna dan wasiat bapanya telah membuka satu lembaran baru untuk Afam mencari dirinya yang sebenar. Pak Arbi, Mr. Umayer dan Auntie Mai juga banyak membantu Afam menempuhi perjalanan hidup yang penuh dengan onak dan duri.


Apa yang saya suka dan seronok membaca novel HERO:

1) Jalan cerita yang mantap, penulis berjaya membina persoalan dan memberi jawapan secara secara minima kepada pembaca. Ini telah membina cliff hanger yang baik bagi memastikan pembaca sampai ke helaian terakhir.

2) Watak HERO berjaya dibina atas jenamanya sendiri. Pada awalnya saya mempunyai tanggapan, mungkin HERO ini akan ada gambaran iras-iras Iron Man. Namun setelah dibaca, sangat menyimpang anggapan saya itu.


3) Dalam novel ini ada dakwah, dalam novel ini ada ilmu yang kita dapat. Peringatan secara tidak langsung dari penulis kepada pembaca tentang cara hidup islam. Pentingnya solat, itu tiang agama. Di mana kita akan jumpa ketenangan yang kita cari. 

"Ingat disini bukan bermaksud mengingati sahaja." - Husna

Apa yang saya harapkan, suatu hari nanti negara kita menjadi seperti yang digambarkan dalam novel ini. Sesungguhnya sekiranya itu terjadi, kita pasti menjadi rakyat yang paling bahagia dan insya allah hambaNya yang dirahmati di dunia dan akhirat.

Peluang sentiasa ada, kita sebagai manusia perlu memanfaatkan setiap detik waktu yang diberi dan digunakan ke jalan yang diredai Allah S.W.T


Comments

  1. jemput baca
    http://anakdenesor.blogspot.my/2018/02/leave-me-alone-by-vera-brosgol.html
    saya pon selalu review pasal buku

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus-bagus. baca dan tulis review, biar orang lain tahu keseronokkan sesebuah buku. :)

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Senarai buku-buku menarik untuk dibaca tahun 2018

5 Novel Seram Melayu Wajib Baca.

5 novel action thriller melayu yang patut anda baca.