Tips memilih buku yang sesuai untuk diri anda.



Assalamualaikum semua. Hai Geng TheUlatBuku.

Hari ini admin ingin berkongsi tip-tips untuk memilih buku yang sesuai untuk diri anda. 

Pilihan buku yang sesuai penting kerana jika kita memilih buku yang salah ini mungkin akan memadam keinginan untuk membaca. Kita mungkin merasakan membaca buku satu aktiviti yang membosankan. Dengan itu minat kita untuk membaca akan berkurang dan yang paling teruk mungkin hilang untuk selama-lamanya. Alangkah ruginya sekiranya nikmat ini tidak digunakan hanya kerana kita membuat pilihan yang salah.

Jadi, admin tidak mahu ini terjadi kepada anda. Apa kata anda ikuti tip-tips di bawah untuk memilih buku yang sesuai dengan diri minat anda. Jadilah pembaca yang bijaksana.

1) Kenalpasti minat anda. Adakah anda seorang yang suka mengembara? Atau suka kepada sesuatu yang penuh suspen? Atau aksi? Atau anda seorang yang sukakan fakta? Apa yang anda suka akan membantu anda dalam menentukan pilihan buku yang sesuai.

Suka mengembara?
  • Mungkin anda akan berminat dengan kisah yang ditulis dalam travelog. Pengalaman sebenar pengembara lain yang sudah sampai ke sesuatu tempat yang anda ingin tuju. Anda pasti akan dapat banyak maklumat yang berguna untuk kembara anda nanti. 
  • Anda juga mungkin akan teruja bila membaca kisah yang berlatar belakangkan sesuatu tempat yang istimewa. Ini kerana kisah sebegini biasanya akan memberi gambaran tentang tempat tersebut bagi menaikkan mood pembaca.
Suka membaca fakta?
  • Jika anda seorang yang sukakan fakta, buku berbentuk ilmiah, biografi dan non-fiksyen mungkin pilihan yang baik. Buku tentang pengalaman hidup juga sesuai memandangkan ianya berdasarkan kisah benar.

2) Baca blurb di kulit belakang buku.
  • Blurb adalah petikan yang menggambarkan serba sedikit apa yang ditulis dalam buku tersebut. Ini adalah salah satu penentu samaada buku tersebut sesuai dengan minat anda atau tidak. Sekiranya bila anda membaca blurb dan ada rasa tarikan, mungkin buku tersebut sesuai dengan diri anda.

3) Baca reviu tentang buku tersebut.
  • Sebelum membeli atau membaca sesebuah buku, cuba cari dan baca dulu reviu pembaca lain tentang buku tersebut. Komen dan reviu dari orang lain mampu membantu anda mengenalpasti adakah buku itu berada dalam ciri-ciri yang anda kehendaki. 
  • Anda boleh baca reviu pembaca lain di goodreads, blog, facebook, instagram. Jangan lupa boleh baca reviu juga di blog kami Dulatbuku

4) Baca prolog buku tersebut.
  • Biasanya di kedai-kedai buku, akan ada sample buku untuk pembeli baca dahulu. Prolog adalah satu ringkasan kepada mungkin pengakhiran atau masa depan kepada keseluruhan cerita. Prolog biasanya akan memberi gambaran awal kisah dalam buku tersebut. Jadi anda boleh membuat penilaian dari sini.

5) Kenali gaya tulisan penulis.
  • Gaya tulisan seseorang penulis juga memberi kesan kepada minat membaca. Adakah anda seorang yang sukakan sesuatu yang santai atau sastera. Jadi mengenali gaya tulisan penulis dapat membantu anda mengenalpasti buku dari penulis mana yang anda minati. 

6) Berbincang dengan kawan-kawan tentang buku-buku yang mereka telah baca.
  • Ini juga salah satu cara mudah untuk mendapat maklumat buku apa yang menarik untuk dibaca. Kawan-kawan biasanya satu rujukan yang mudah kerana mereka akan mencadangkan sesuatu yang sesuai dengan anda. Kawan kita pastinya sudah mengenali sifat kita, jadi apa yang mereka kongsikan pasti akan membantu kita membuat keputusan yang tepat.
7) Baca bab-bab awal di aplikasi Wattpad.




  • Jika anda telah mencuba tip-tips di atas tapi masih ragu-ragu, apa kata anda baca bab awal buku tersebut di aplikasi Wattpad. Aplikasi ini digunakan oleh ramai penulis dan penerbit untuk memberi ruang kepada kita membaca bab-bab awal sesebuah buku. 
  • Anda boleh download aplikasi ini di Google Play dan mula membaca di aplikasi ini. 


Jadi, admin harap dengan tip-tips di atas dapat membantu anda sekali dalam mencari buku idaman hati. Anda berhak membuat pilihan dan jadikan membaca satu hobi yang menyeronokkan. Membacalah, baru style!

6 comments:

Ingin baca E-Book secara percuma? Ini aplikasi yang anda boleh muat turun.

Aplikasi e-book kini menjadi alternatif kepada pembaca buku. Selain dari mudah untuk dibawa ke mana saja, e-book juga menjadi pil...