Movie Review: TOMBIRUO : Penunggu Rimba




Oh yeah!!! admin dah berjaya menonton filem ini. Peminat dan follower karya RAM memang tak sah kalau tidak menonton filem adaptasi ini. Sanggup ambik cuti okey!

Pada admin team produksi telah berjaya menghasilkan satu filem Malaysia yang berada di satu tahap yang baru. Barisan pelakon memang tip top dan berjaya membawa watak dengan baik sekali. Watak Monsiroi lakonan Farah Ahmad memberi impak tersendiri pada movie ini. Walaupun kemunculannya sedikit tapi dia menyimpan rahsia besar tentang Amiruddin & Ejim.

Part yang paling tak boleh blah, watak Wan Suraya lakonan Nabila Huda. Semua orang nak di interview-nya. Kelakar masa dia masuk hutan dan terjumpa Ejim, dalam takut-takut boleh lagi hulur tangan untuk bersalam dan perkenalkan diri. "Saya Wan Suraya dari Sinar TV." Macamlah Ejim tu tengok tv kan dalam hutan tu.

Micheal Chan yang membawa watak Wong, ketua keselamatan Anak Bumi Sdn Bhd. Memang jahat dia ni, muka nampak innocent tapi sebenarnya "gunting dalam lipatan." Aksi-aksi pertarungan dalam filem ni memang mantap. Adalah sikit-sikit aksi ala Matrix, tapi admin maafkan.

Satu lagi keunikan filem ini, hampir kebanyakan scene cerita dalam hutan, so aksi kejar mengejar rasa sangat mencemaskan. Scene Wan Suraya terhantuk di batu, serius admin ter'aduh' sekali. Bukan admin je, org sebelah pun sama.

Certain scene dalam movie ini ada sedikit kaku dari sudut penyampaian dialog. Babak ketika Wan Suraya nak masuk hutan dan bertemu dengan Amiruddin. Wan Suraya cuba bertanya tentang Salina, kat sini nampak kurang natural sikit, agak kaku pada pandangan admin la.

"Jom LIKE page kami Theulatbuku. Banyak info menarik tentang buku akan kami kongsikan"


Review sebagai pembaca novel TOMBIRUO: Penunggu Rimba

Jalan cerita movie dan novel agak berbeza penekanannya. Pada yang telah membaca novel, korang pasti perasan perbezaan ini. "Amiruddin dan Ejim melalui 2 perjalanan hidup yang berlainan sebelum mereka dipertemukan dalam satu incident di Hutan Keningau. Watak Wan Suraya hanya mula berkembang di pertengahan cerita." - ini sedutan jalan cerita dari novel.

"Movie Tombiruo pula mengetengahkan Wan Suraya sebagai watak penting yang mengemudi cerita. Amiruddin pula kelihatan agak goyah setelah kematian isterinya dan Ejim pada awalnya seolah-olah diburu kerana dianggap pembunuh. Konflik ini menjadi tunjang dan Wan Suraya merupakan penunjuk arah kepada penyelesaiannya."

Ya, dua medium yang berlainan, tempoh masa yang berbeza serta ruang yang terhad menjadikan sesuatu jalan cerita ini terpaksa diubah mengikut kesesuaian.

Dalam rancangan Hlive,Tuan Ramlee Awang Murshid berkata, perbincangan tentang script movie ini telah bermula dari tahun 2011. Perbincangan, pertelingkahan pendapat dan macam-mcam lagi telah dilalui oleh team produksi untuk merealisasikan impian ini. Beliau sebagai penulis sanggup berkorban demi menghasilkan filem ini, apatah lagi admin sebagai pembaca.Hehehe.

Jadi, admin mengambil pendekatan begini, imaginasi kita sebagai pembaca biarlah menjadi milik kita sendiri. Setiap orang pasti punya imaginasi mereka sendiri dalam melayar perakkan cerita yang dibaca. Movie yang telah dihasilkan dengan titik peluh dan idea kreatif mereka semua mari kita hargai dan hayati.

Ok, akhir kata filem Tombiruo wajib tonton, rugi tak tengok. Bukan mudah nak dapat filem melayu sebegini. Anda tak akan rasa rugi bayar tiket untuk menonton movie ini. Semoga movie ni pecah panggung. Insha Allah.

Ada sambungan tak agak-agaknya. 😍😍😍

#tombiruomovie #ramleeawangmurshid #moviereview #bookreview #theulatbuku #moviemalaysia #ejim #amirudin #wansuraya
#wajibtontonramians #pecahpanggung

Senarai Pelakon Filem Tombiruo:
  • Zul Ariffin sebagai Ejim
  • Farid Kamil sebagai Amiruddin
  • Nabila Huda sebagai Wan Suraya
  • M.Nasir sebagai Tan Sri Berham
  • Hasnul Rahmat sebagai Juslan
  • Faizal Hussein sebagai Pondolou
  • Farah Ahmad sebagai Monsiroi
  • Dynaz Moktar sebagai Baizura
  • Faye Kusairi sebagai Salina
  • Micheal Chan sebagai Wong

2 comments:

  1. Baru tahun filem ini berasal dari Novel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya dari novel thriller. Ada 3 buah buku, Tombiruo : Penunggu Rimba, Semangat Hutan dan Tombiruo Terakhir. Selepas movie ini keluar, penulis Tuan Ramlee Awang Murshid telah mengeluarkan sambungan Legasi Tombiruo. Hehehe...kongsi info :)

      Delete

Ingin baca E-Book secara percuma? Ini aplikasi yang anda boleh muat turun.

Aplikasi e-book kini menjadi alternatif kepada pembaca buku. Selain dari mudah untuk dibawa ke mana saja, e-book juga menjadi pil...