Book Review #17: KIUB




Tajuk: KIUB
Penulis : Arifful Baqi
ISBN: 978-967-446-327-4
Terbitan: Buku Prima
Tahun Terbitan: 2017


KIUB - Teringat kiub dalam movie transformer. Masa aku menulis review ni, coincidentally cerita Transformer: Revenge of the Fallen tengah ditayangkan di tv. Takde kaitan pun sebenarnya ...hahaha.

Ok, korang mesti nak tahu, KIUB ni cerita pasal apa kan. Adakah kisah cinta?? Erm...KIUB = CINTA, erghhh...serba tak kena...hehehe. Ini cerita aksi, letupan di sana sini, tembak menembak dan ramai lagi yang bakal terkorban dalam novel ini. 

Kisah bermula dengan misi Militan Gelap untuk merampas kiub yang dikatakan mempunyai kuasa. Apa kuasa KIUB itu, ia masih menjadi tanda tanya. Semua orang yang ada kaitan dengan kiub itu telah dibunuh oleh Militan Gelap dan kerana itu juga Zaki kehilangan kedua ibubapanya.

Dendam yang membara telah membawa Zaki ke satu misi yang dia sendiri tidak duga. Bertemu dengan Fateh telah memimpinnya ke satu matlamat baru. Mira Hafizah, gadis manis yang pintar. Dia datang menghulurkan bantuan dengan harapan kejahatan dapat dihapuskan.

Geng! Geng! Geng!...apa akan jadi seterusnya? Berjaya atau tidak Zaki menuntut bela atas kehilangan orang yang tersayang? Mira Hafizah ni nanti jadi girlfriend Zaki ke? Hehehe...cari jawapan dalam novel KIUB.

Sedikit komen dari sudut mata seorang pembaca, bagi tujuan penambahbaikan:

  • Pengembaraan berjalan kaki selama 5 bulan dari Malaysia ke Timur Laut Afrika. Kisah ini mungkin nampak lebih real sekiranya diselitkan beberapa babak tentang apa yang dilalui oleh Zaki. Pengalaman yang ditempuhi sepanjang perjalanan ini boleh dijadikan salah satu faktor mempengaruhi kekuatan fizikal dan mental Zaki sebelum di bertemu dengan Mustafa.
  • Ada sesetengah dialog dalam kumpulan Militan Gelap agak formal seperti penggunaan "kalian", "Tuan" yang dirasakan agak sopan untuk kumpulan penjahat. 
  • Babak dimana Mira Hafizah mengodam sistem, penceritaan yang agak mudah, tidak dapat menunjukkan sepenuhnya kehebatannya proses penggodaman tersebut.



Apa sekali pun syabas buat penulis. Keep it up, kita perlukan lebih ramai lagi penulis yang mampu menghasilkan novel aksi sebegini. 

Kalau korang suka novel aksi, KIUB tidak patut dilepaskan. 

Dah baca TEMPUR, kalau belum baca review kami, anda pasti teruja.

#bookreview #ulasgayasendiri #theulatbuku #writersbestfriend #membacaitubuktiandabijaksana




Comments

  1. Dah lama baca.

    Nampak gaya macam ada "tiru" manga jepun. Tapi diolah dengan baik guna bahasa kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin di ambil sebagai sumber inspirasi. :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Movie Review: TOMBIRUO : Penunggu Rimba

Book Review #9: Bibik Milenium

Book Review #13: Gerak Gempar