Bookworm Problem


Pernahkah anda mengalami situasi seperti di bawah?  Perlu membuat pilihan, masuk ke tak payah masuk? Beli ke tak payah beli? Best ke tak best? Bagi pinjam ke tak?

Ini semua masalah biasa yang dihadapi seorang yang meminati dan pencinta buku. Anda pernah mengalaminya? Jika ya, anda boleh dikategorikan sebagai seorang peminat buku.

1) Bila anda nampak kedai buku, kaki seakan ingin melangkah masuk, namun otak menghalang. What if, terbeli buku? Ada banyak lagi buku yang belum dibaca. Tapi, cuma nak masuk tengok buku saja, bukan nak beli pun. Akhirnya...(anda isi jawapan sendiri)



2) Bila anda baca ulasan buku - erm, menarik juga buku ni. Oh yang ini pun macam best saja. Ya, buku ini perlu dicari. Jadi kesimpulannya, buku mana yang anda pilih?




3) Bila nampak orang lain baca buku - cuba nak tengok tajuk buku, tapi ada kalanya disalah erti ingat nak tengok muka si pembaca.




4) Bila buku sudah dibeli - tidak dapat membuat keputusan buku mana yang harus dibaca dahulu.

5) Bila pergi kedai buku - niat di hati cuma ingin beli buku yang dah disenaraikan. Akhirnya, terbabas juga beli buku lain yang tiada dalam senarai.

6) Bila anda travel ke sesuatu tempat - rasa ingin bawa semua buku bersama, sayang untuk ditinggalkan.

7) Bila ada orang ingin pinjam buku anda - kalau tak bagi mungkin orang cakap kedekut, tapi kalau orang itu tidak menepati piawaian pandai menjaga buku, erm macam mana??

8) Bila mula membaca buku - susah betul nak berhenti, selalu cakap dalam hati "Just one more chapter."



9) Bila buku diadaptasi ke filem  - nak tengok filem dulu ke atau nak baca buku dulu?

10) Bila hari cuti tiba - kawan ajak keluar. Anda serba salah nak ikut atau duduk di rumah saja. Ya, kerana 48 jam itu sangat berharga untuk membaca buku.

11) Bila baca sesebuah buku - anda ingin tahu penamatnya, tapi pada masa yang sama tidak mahu kisah itu berakhir.

12) Bila orang bertanya buku apa yang best untuk dibaca - susah untuk berikan jawapan yang tepat bila anda ada banyak favorite book. 

13) Bila watak pujaan membuat pilihan yang salah - anda terpaksa bertenang dan cuba membuat beberapa andaian kenapa pilihan itu diambil. Mungkin ada twist yang akan berlaku. 

14) Bila drama atau filem ada scene library - mula berangan nak ada library yang sama kat rumah sendiri. 

15) Bila baca buku teringin nak pergi ke destinasi yang diceritakan. Banyak sangat tempat nak pergi, antaranya negara Balkan sebab baca novel Banja Manggala

Anda mengalami tak perkara-perkara di atas?



5 comments:

  1. no.9 terbaek. haha

    Jemput join segmen ejulz jika sudi :)
    https://ejulz.blogspot.com/2018/07/segmen-tambah-duit-dengan-kerja-partime_1.html

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Ingin baca E-Book secara percuma? Ini aplikasi yang anda boleh muat turun.

Aplikasi e-book kini menjadi alternatif kepada pembaca buku. Selain dari mudah untuk dibawa ke mana saja, e-book juga menjadi pil...